We merken al snel dat we steeds meer tijd besteden aan het beheren van onze Facebook-groep naarmate deze groeit.
Het was 5 jaar geleden dat ik in een soortgelijke situatie had gezeten. Vroeger deed ik:
Dagelijks worden honderden profielen gescreend.
Keur verzoeken van leden goed of af.
Onderzoek elk bericht om er zeker van te zijn dat het geen SPAM is.
Beheer de inhoud die door leden is gerapporteerd.
Dit alles, naast het plannen van de contentstrategie, het publiceren van content, het evalueren van de impact, het beantwoorden van vragen van leden en nog veel meer.
Aan het eind van de dag was ik helemaal op, met weinig of geen tijd om me op iets anders te concentreren.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een moderator voor een Facebook-groep. Iemand die mijn passie deelt en kan worden geïdentificeerd als een opkomende leider, gaat zo ver naar de leden van de toeleveringsketen met hun zorgen en, belangrijker nog, werkt hard om ervoor te zorgen dat alles op zijn plaats is.
Nu heb ik voor mijn gemeenschap van moeders (1,5 miljoen leden; betrokkenheid 1300 procent) een team van 70+ Facebook-groepsmoderators ontwikkeld (van wie ik er veel nog nooit heb gezien) die op een volledig gedecentraliseerde manier worden beheerd.
De reis was spannend en ik heb veel kennis opgedaan.
Met die ervaring kan ik je vertellen dat het erg moeilijk is om voor de eerste keer een goede moderator te vinden. Maar nadat je je eerste Facebook-groepsmoderator hebt gevonden met wie je zou willen werken, kun je steeds meer partners vinden.
Eigenlijk is het een eenvoudig proces om les te geven, maar het is moeilijk om leden te vinden die dezelfde overtuigingen en passie delen. Dus hier ben ik, en deel wat ik heb geleerd met jou.
Als je dit artikel helemaal tot het einde leest, ontdek je:
Hoe heb je de beste Facebook-groepsmoderator gekozen? (Mijn geheime formule ervoor)
Wat kan een moderator doen in een Facebook-groep?
Wat te doen als ze niet efficiënt werken en hoe ze hun werk kunnen evalueren?
Hoe beloon je ze voor een uitstekende prestatie?
Tegen het einde beantwoordde ik zelfs een aantal veelgestelde vragen.
Dus wees geduldig terwijl ik uitleg hoe je de beste moderator voor je Facebook-groep kiest.
Deze drie kenmerken maken een persoon ideaal voor de functie van moderator van Facebook-groepen!
Al jaren kies ik een moderator voor mijn Facebook-groep op basis van deze kwaliteiten in een persoon.
Liefde: voor het doel en de overtuigingen van de gemeenschap, voor het bevorderen van verbindingen, voor het maken van een verschil, en vaak door het beantwoorden of doorverwijzen van zorgen naar de relevante persoon.
Geloofwaardigheid: hebben het volledige vertrouwen van de gemeenschap verdiend. Het kost veel tijd en werkt om zoiets te maken, daarom kan het niet worden vervalst.
Toewijding: aan het succes van de gemeenschap en haar leden.
Het staat bekend als de LCC-formule en het heeft me geholpen een ongelooflijk team van moderators van Facebook-groepen op te bouwen.
Ik heb 25 verschillende opvoedingsgemeenschappen, die elk worden gemodereerd door een andere groep mensen. Ik wil het beheer van meerdere groepen niet toevertrouwen aan één moderator.
Een moderator mag niet aan meer dan twee groepen tegelijk worden toegewezen.
Hier is de lijst met moderators voor de Facebook-groep Growth and Monetization for Facebook Group Admins, die ik onlangs heb gelanceerd.
Aan de andere kant is dit de lijst met moderators voor Kids Nutrition and Recipes, die ik in 2015 heb gemaakt en nu een van de grootste opvoedingsgemeenschappen op internet is.
Omdat het beheren van een community moeilijk is, heb ik verschillende moderators toegewezen voor verschillende communities, zoals je kunt zien. Dit stelt ons in staat om ons te concentreren op het werk dat voor ons ligt en ons uiterste best te doen.
Bovendien is het ook gemakkelijk om hun efficiëntie te begrijpen. Er zijn momenteel geen exacte technieken om het te volgen.
Terwijl je verder leest, zal ik dit onderwerp verder uitdiepen. Maar laten we eerst eens kijken wat een moderator van een Facebook-groep kan bereiken.
Geef je Facebook-groepsmoderator de leiding over deze verantwoordelijkheden in je community.
In een perfecte wereld zou een moderator 4 uur in de Facebook-groep doorbrengen.
Hun belangrijkste verantwoordelijkheden moeten het volgende omvatten:
Na goedkeuring,
Goedkeuring door het lidmaatschap (wat binnen 1 uur moet gebeuren)
Actief leden werven
Specifieke taken bij vragen van leden
Tijdige reacties op leden
Belangrijke informatie toevoegen aan de groepsdiscussie
U moet hun werk bijhouden nu u het hebt gedefinieerd.
Hier is een geweldige techniek om de prestaties van je moderator te beoordelen!
Toen ik begon met het trainen van moderators voor mijn ouderschapsforums, gebruikte ik de inzichten van Facebook om hun werk te evalueren.
Ik gebruikte datumfilters en de naam van de moderator waarvoor ik de resultaten wilde bijhouden op het tabblad Beheerdersactiviteit van het gedeelte Groep modereren.
Maar alles wat ik kon zien waren moderator-operaties, zoals het maken/verwijderen van aankondigingen, goedkeuring/afwijzing, enzovoort.
Daarna realiseerde ik me dat er geen precieze manier is om de TAT (Turn Around Time) of efficiëntie van een Facebook-groepsmoderator te bepalen.
Maar dat is niet meer het geval. Mijn team bij Convosight heeft onvermoeibaar gewerkt om dit probleem op te lossen. Zij hebben een prima oplossing ontwikkeld in de vorm van het moderator impact dashboard.
De IMPACT SCORE van moderators van Facebook-groepen wordt berekend. Het is de verhouding tussen de berichten en opmerkingen van moderators en het totale aantal berichten en opmerkingen in de groep.
Dit is een weergave van het dashboard. Het toont de individuele bijdragen (aantal berichten en opmerkingen) van de drie moderators van de groep en genereert op basis daarvan de effectscore.
De moderators in de bovenstaande groep hebben een totale bijdrage of effectscore van ongeveer 11%, wat een gezonde mix is van posts en reacties. Houd echter rekening met het voorgaande:
De postbijdrage moet hoog zijn in de vroege fasen van je community.
In de beginfasen van ontwikkeling moet de bijdrage van berichten en opmerkingen gelijk zijn.
In latere fasen zou de bijdrage van opmerkingen het grootste deel van de effectscore moeten uitmaken.
Deze functie is nog niet ingeschakeld op het Convosight-platform. Meld u hier aan als u deel wilt uitmaken van de bètaversie. Onze partnermedewerkers nemen zo snel mogelijk contact met u op, zodat u uw wensen kunt doorgeven!
In de tussentijd, voor degenen onder u die de effectscore zelf willen berekenen, volgt hier hoe u dit doet.
Bereken het percentage berichten dat door de moderator is geplaatst door het totale aantal berichten dat de moderator in een maand heeft geplaatst te delen door het totale aantal berichten in de groep.
Bereken het percentage opmerkingen van de moderator in een maand op basis van het totale aantal opmerkingen in de groep.
Op de betrokkenheidspagina en het tabblad actieve leden heb je eenvoudig toegang tot gegevens over respectievelijk het totale aantal berichten, opmerkingen en die van je moderator.
Als de effectiviteitsscore van uw moderators laag is, betekent dit dat ze hun verantwoordelijkheden niet goed beheren.
Wat moet je doen als de moderators van je Facebook-groep hun werk niet goed doen?
Ik heb eerder in deze lastige situatie gezeten. Een paar jaar geleden zag ik dat een handvol van mijn bestaande moderators niet meer zo enthousiast waren als ze waren.
Dus ging ik naar elk van hen toe en had een gesprek met hen om erachter te komen wat er aan de hand was. Elk van hen had zijn eigen redenen om op deze manier te handelen, die ik hier heb opgesomd.
Het pijnpunt van moderator 1 was dat ze niet regelmatig verzoeken wilde goedkeuren omdat het lastig werd om elke dag honderden profielen te controleren.
Hoe ik ermee omging: ik verdeelde hetzelfde werk onder de moderators van de groep. Elke dag was een aparte moderator verantwoordelijk voor het goedkeuren en afwijzen van ledenverzoeken.
Als gevolg hiervan hoefde de initiële moderator niet al het zware werk alleen te doen. Ik heb haar ook gevraagd naar de andere taken waar ze goed in is en heb die aan haar toegewezen. Sindsdien plaatst ze ongeveer 5 berichten per dag in de groep en is ze nog toegewijder geworden.
De achilleshiel van moderator 2: dit was een oud lid dat onlangs moderator werd. Ongeacht het feit dat ik haar een uur instructie had gegeven, worstelde ze met het uitvoeren van de taken die ik had toegewezen.
Hoe ik daar ook mee omging: Terwijl ik met haar sprak, merkte ik dat ze aarzelde om me weer te benaderen. Dus voor een paar dagen was ik van plan om haar door elke fase van het proces te begeleiden, of het nu ging om het screenen van profielen, het goedkeuren van berichten of het beantwoorden van vragen van leden. Ik stimuleerde haar voortdurend en voorzag haar van kritische feedback. Het was vanwege deze empowerment dat ze in staat was om alles alleen aan te pakken.
Toen begreep ik dat hoe bekwaam iemand ook is, hij of zij in het begin misschien wat hulp nodig heeft om de zaken onder de knie te krijgen en zich op zijn gemak te voelen. Dus vertrouw ze op dat moment, en ze zullen snel resultaten opleveren die u zich niet had kunnen voorstellen!
Pijnpunt nr. 3 van de moderator Ze was een actief lid van de groep die mij vrijwillig had benaderd om deze baan op zich te nemen, omdat ze er zo gepassioneerd over was. Ze verwachtte na een paar maanden een soort beloning.
Hoe ik het aanpakte: Ik bood haar graag een bedrag aan dat op dat moment binnen mijn budget paste. Sindsdien heb ik er een punt van gemaakt om mijn toegewijde moderators te bedanken voor dingen die ik heb ontvangen als onderdeel van merkcampagnes en andere soortgelijke winsten.
Als u een van deze problemen ondervindt, heeft u nu een oplossing.
Laat het ons weten als er iets anders is dat de moderators van je Facebook-groep ervan weerhoudt om de tijd en moeite te steken die ze vroeger hadden. Laat ze uitbreiden. Want als beide partijen bereid zijn, is er niets dat niet kan worden opgelost.
Als het probleem zich echter blijft voordoen, moet u naar nieuwe moderators zoeken. Onderzoek de actieve leden van je groep (degenen die consequent tot de 5% beste bijdragers behoren), houd het interactieniveau in de gaten en nodig ze uit om moderators van Facebook-groepen te worden.
In werkelijkheid zou je een cultuur moeten cultiveren die steeds meer leiders/moderators erkent. Het is alsof je een binaire boom maakt waarin elk individu nog twee mensen vindt die op hen lijken, ze traint en de boom blijft groeien.
Tot slot, als u besluit uw bestaande moderators te ontslaan, verzoek ik u dringend een exit-interview met hen te houden zoals ik deed. Het zorgt ervoor dat ze zich belangrijk voelen en de moderators waarderen je inspanningen om de relatie te verbeteren.
Het is immers oprecht begrip en genegenheid die een beheerder en een moderator bindt.
De beheerder van Parenting Mom Style, Akansha Bansal, is van mening dat de interactie tussen de beheerder en moderator een lange weg gaat. Bekijk onze meest recente blogpost om meer te weten te komen over wat ze te zeggen heeft.
Wat is de beste manier om de moderators van je Facebook-groep te bedanken?
Het is altijd een goed idee om de voordelen van uw organisatie te delen met uw actieve moderators, zowel in geld als in natura.
Als je vrijwillige moderatoren hebt die actief betrokken zijn bij de werking van je gemeenschap, zou je moeten overwegen om ze te betalen, vooral als je groep lucratief is.
Aan de andere kant, zorg ervoor dat u uw moderators informeert over geschenken of promotiemateriaal die u van merken ontvangt voor goed werk.
Wat is de beste manier om de moderators van je Facebook-groep te bedanken?
Het is altijd een goed idee om de voordelen van uw organisatie te delen met uw actieve moderators, zowel in geld als in natura.
Als je vrijwillige moderatoren hebt die actief betrokken zijn bij het beheer van je gemeenschap, zou je moeten overwegen om ze te betalen, vooral als je groep lucratief is.
Aan de andere kant, zorg ervoor dat u uw moderators informeert over geschenken of promotiemateriaal die u van merken ontvangt voor goed werk.
Hoe nodig je iemand uit om moderator te worden in je Facebook-groep?
Ga als volgt te werk om iemand als moderator in uw Facebook-groep aan te wijzen:
Open je groep en selecteer leden in het menu aan de linkerkant.
Kies het lid dat u de moderator van uw Facebook-groep wilt aanwijzen uit de lijst metleden die verschijnt.
Selecteer de drie stippen naast de naam van het lid.
Kies ‘moderator maken’ en stuur dan een uitnodiging.’
Daarna ontvangt het lid een uitnodiging, die hij of zij kan accepteren of weigeren.
Is het legaal voor een moderator om in een Facebook-groep te posten?
Ja, een moderator van een Facebook-groep kan net als een beheerder berichten in de community plaatsen.
Hoeveel moderators zijn toegestaan in een Facebook-groep?
Je kunt zoveel moderators hebben als je wilt voor je Facebook-groep. Zelfs als je een miljoen gebruikers hebt, zorg er dan voor dat je niet overdrijft en voeg te veel moderators toe.
dat is alles.
Als er daarna nog steeds een probleem is, kunt u contact opnemen met Facebook Bellen.
No comments:
Post a Comment