Saturday, June 17, 2023

27 Nieuwste Facebook Messenger-statistieken, feiten en trends (editie van 2023)

 Facebook Messenger is een van de meest gebruikte berichtenservices ter wereld, maar het is veel meer dan alleen een manier om met vrienden en familie te communiceren.

Het biedt marketeers veel mogelijkheden voor het maken van leads, adverteren en klantcontact. Helaas aarzelen veel bedrijfseigenaren om Messenger te gebruiken omdat ze niet bekend zijn met het platform.

In dit artikel bekijken we enkele van de meest recente Facebook Messenger-statistieken. Deze cijfers kunnen u helpen te begrijpen wie de app gebruikt, wat de huidige trends zijn en hoe deze zakelijk kan worden gebruikt.

Klaar? Laat dit feest beginnen.

Statistieken over het gebruik van Facebook Messenger

We weten allemaal hoe populair Facebook Messenger is, maar hoe populair is het? De onderstaande Facebook Messenger-statistieken kunnen u helpen erachter te komen hoeveel mensen het netwerk gebruiken en, misschien nog belangrijker, waarvoor ze het gebruiken.

  1. Elke dag worden er bijna 100 miljard berichten verzonden via Facebook Messenger.

Berichten die via de Facebook-appfamilie worden verzonden, zijn inbegrepen (inclusief Instagram, WhatsApp, enz.). Omdat Messenger echter een gespecialiseerde messenger-app is, is het veilig om te concluderen dat een aanzienlijk deel van die berichten via de app wordt verzonden.

Zelfs als slechts de helft van die 100 miljard berichten via Messenger wordt verzonden, zijn dat nog steeds 50 miljard berichten. Om dat in perspectief te plaatsen, dat is bijna 7 keer het totale aantal mensen op aarde.

Facebook Nieuws1 is de bron.

  1. De app wordt door meer dan 1,3 miljard mensen over de hele wereld gebruikt.

Dit plaatst het als ‘s werelds vijfde meest populaire sociale platform, wat het enorme bereik van de berichten-app aantoont. Het komt op de tweede plaats, met 1,386 miljard gebruikers, slechts 86 miljoen meer dan Instagram.

Facebook Inc. bezit nu vier van de vijf meest populaire sociale mediaplatforms ter wereld: Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger.

Statista2 is de bron van deze informatie.

  1. Facebook Messenger is de op één na meest gebruikte chat-app ter wereld.
    Ondanks zijn enorme populariteit is Facebook Messenger niet de meest gebruikte chat-app. WhatsApp, de naaste concurrent van Messenger in de sociale netwerkindustrie en een andere dochteronderneming van Facebook Inc., heeft de titel.

Het valt nog te bezien of Messenger de komende jaren zijn gebruikersbestand zal blijven uitbreiden en WhatsApp zal inhalen.

Statista3 is de bron voor deze informatie.

  1. In Noord- en Latijns-Amerika werd Facebook Messenger in 2020 meer dan 181 miljoen keer gedownload.

Het jaar 2020 was een bepalend moment voor bijna elk social media platform, en Facebook Messenger was niet anders.

De zilveren voering van de pandemie was dat een groot aantal mensen sociale media gebruikte om contact te houden met hun vrienden en familie toen ze gescheiden waren vanwege landelijke lockdowns. Als gevolg hiervan is de software alleen in Amerika 181,4 miljoen keer gedownload.

Statista1 is de bron voor deze informatie.

  1. Elke dag melden bijna 500.000 Facebook-gebruikers zich aan voor Facebook Messenger.

Veel mensen hebben de afgelopen jaren hun bezorgdheid geuit over het feit dat Facebook en Facebook Messenger onder jongere generaties aan populariteit inboeten en daardoor langzaam uitsterven.’ Zoals deze statistiek echter aantoont, is een dergelijke veronderstelling volledig onjuist.

Facebook Messenger daarentegen blijft aanzienlijk uitbreiden. Elke vijf tot zes maanden voegt Messenger ongeveer 100 miljoen nieuwe gebruikers toe, volgens Inc. Elke dag komen er tussen de 555.555 en 666.666 (ik weet het, vreemd) nieuwe gebruikers bij.

Inc.com is de bron voor deze informatie.

  1. Elke dag vinden er bijna 7 miljard chats plaats op Messenger.

Dit komt neer op bijna 2,5 biljoen gesprekken per jaar. Anders gezegd, het is veel. Wanneer we deze gegevens vergelijken met het aantal actieve gebruikers, kunnen we zien dat elke persoon gemiddeld meer dan 5 Messenger-interacties per dag heeft.

Inc.com is de bron voor deze informatie.

Elke dag worden er 7,2,5 miljoen Messenger-groepen aangemaakt.

De meeste Messenger-berichten zijn direct, wat betekent dat ze naar slechts één persoon worden gestuurd. Een aanzienlijk aantal Messengers wordt echter via groepschat verzonden.

Messenger maakt het eenvoudig om met meerdere personen tegelijk te communiceren. Het enige dat u hoeft te doen, is een groepschat maken, iedereen uitnodigen met wie u wilt communiceren en vervolgens een bericht sturen. Dat ene bericht wordt naar iedereen in de chatroom gestuurd. De typische groepsgrootte is tien personen.

Inc.com is de bron voor deze gegevens.

  1. Elke dag worden er meer dan 150 miljoen videogesprekken gevoerd via Messenger.

Messenger kan voor meer worden gebruikt dan alleen sms’en. Veel mensen gebruiken het ook als platform voor spraak- en videogesprekken. Elke dag worden er meer dan 150 miljoen videogesprekken gevoerd via de site. Dat is meer dan veel andere speciale apps voor videobellen kunnen bieden.

Facebook News2 is de bron.

  1. Er zijn meer dan 200 miljoen video’s verzonden met Messenger.

Mensen gebruiken Messenger niet alleen om contact te maken met vrienden en familie, maar ook om video-inhoud uit te wisselen.

Facebook kondigde onlangs de functie ‘Samen kijken’ aan als reactie op deze nieuwe manier van gebruik van Messenger, waarmee gebruikers in realtime samen video’s kunnen bekijken.

Gebruikers starten een conventioneel Messenger-videogesprek voordat ze omhoog vegen om het menu te bereiken. Ze kunnen er dan voor kiezen om samen te kijken en door voorgestelde video’s te bladeren of naar een bepaalde video te zoeken. De video is vervolgens te zien in een Messenger-videoconferentie met maximaal 8 deelnemers.

Influencers/creators op het platform die op zoek zijn naar een nieuwe methode om contact te maken met hun publiek en een betrokken community op te bouwen, zullen veel kansen vinden op Watch Together.

Facebook News2 is de bron.

Demografische gegevens van Facebook Messenger

Als je Facebook Messenger wilt gebruiken om met je consumenten te communiceren, moet je eerst uitzoeken wie de app gebruikt. Hier zijn enkele demografische gebruikersgroepen Facebook Messenger-statistieken.

  1. Mannen zijn goed voor ongeveer 56% van de Messenger-gebruikers in de Verenigde Staten.

Mannelijke gebruikers waren goed voor 55,9% van alle Facebook Messenger-gebruikers in de Verenigde Staten vanaf juli 2023. Dit komt overeen met de genderverdeling van het totale Facebook-publiek (56 procent man: 44 procent vrouw).

Het is echter vermeldenswaard dat dit cijfer is afgeleid van de doelgroepgegevens van Facebook Messenger. Het is misschien geen perfecte correlatie met het aantal maandelijks actieve gebruikers, maar het is een redelijk goede indicator.

De implicatie voor marketeers en organisaties is dat als uw doelklanten voornamelijk mannen zijn, Facebook Messenger een beter kanaal kan zijn om op te focussen.

Datareportal is de bron van deze informatie.

11. 23,9% van de Facebook Messenger-gebruikers in de VS is tussen de 25 en 34 jaar oud

Je zou verwachten dat Facebook Messenger het populairst zou zijn onder de veertigers en vijftigers. Facebook heeft immers de reputatie een ‘boomer’ social media platform te zijn dat bij jongere gebruikers uit de gratie is geraakt.

De statistieken laten daarentegen een ander beeld zien, wat inhoudt dat het idee dat Facebook Messenger vooral door ouderen wordt gebruikt een misvatting is.

Integendeel, 25-34-jarigen vormen de meerderheid van de gebruikersdemografie van Facebook Messenger. Deze leeftijdsgroep is goed voor ongeveer een kwart van de Facebook Messenger-gebruikers, wat impliceert dat de chatsoftware populairder is onder millennials dan boomers.

Statista5 is de bron voor deze informatie.

  1. Er zijn meer dan 7 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op Facebook Messenger Kids.

In 2017 werd Facebook Messenger Kids geïntroduceerd als reactie op de grote vraag van ouders naar een veilige app waarmee hun kinderen kunnen communiceren en chatten. De software geeft ouders volledige controle over wat hun kinderen doen in de app, waardoor zowel ouders als kinderen een extra veiligheidslaag krijgen.

Vanwege het feit dat kinderen onder de 13 jaar geen toegang hebben tot Facebook of andere sociale-mediaplatforms, is deze app erg populair geworden onder tieners die contact willen houden met hun vrienden.

Volgens de Wall Street Journal heeft de app meer dan 7 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en heeft hij een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Volgens een woordvoerster van Facebook is het aantal Facebook Kids-gebruikers in slechts een paar maanden tijd met 3,5x gestegen.

WSJ (Wall Street Journal)

  1. In 15 verschillende landen is Facebook Messenger de populairste chat-app.

De Verenigde Staten, Australië, Canada, Frankrijk, België, de Filippijnen, Polen, Thailand, Denemarken en Zweden behoren tot de landen waar Facebook Messenger de meeste gebruikers heeft. WhatsApp is het populairst in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en een groot deel van Zuid-Amerika. WeChat is de populairste berichten-app in China.

Vergelijkbaarweb is de bron.

Bedrijfs- en marketinggegevens voor Facebook Messenger

Zoals we eerder vermeldden, kan Facebook Messenger een zeer nuttige tool zijn voor bedrijven. Hier zijn enkele Facebook Messenger-statistieken over marketing en zaken in de app.

  1. In 2020 stegen de inkomsten van Facebook Messenger met meer dan 270 procent.

Sinds de introductie heeft Facebook Messenger een constante inkomstengroei gekend en veel experts verwachten dat de omzet van de app jaar na jaar zal blijven stijgen.

Facebook Messenger verdiende in 2017 slechts $ 130.000 aan inkomsten. In 2018 was dit gestegen tot $ 1,68 miljoen, een vertienvoudiging. Het was meer dan gestegen tot meer dan $ 4 miljoen in 2019. En het groeide vorig jaar zelfs nog meer, tot een verbluffende $ 14,78 miljoen.

Dat is een aanzienlijke omzetstijging – dat zijn het soort cijfers waar elke belegger blij van zou worden.

Statista7 is de bron voor deze informatie.

Facebook Messenger wordt gebruikt door 15,40 miljoen bedrijven.

Facebook en Messenger zijn beide commerciële hubs. Vooral Facebook en zijn berichten-app zijn vooral populair bij kleine bedrijven vanwege de vele functies die voor hen beschikbaar zijn.

Volgens een Facebook Messenger-rapport wordt de app door meer dan 40 miljoen bedrijven gebruikt.

Facebook Messenger News1 is de bron van deze informatie.

16,85% van de bedrijven zegt regelmatig Facebook Messenger te gebruiken.

In de Verenigde Staten en Canada is Facebook Messenger erg populair en veel bedrijven in de regio gebruiken het voor marketing en klantenservice. Volgens een Statista-rapport gebruikt meer dan 85 procent van de merken Facebook Messenger.

“Welke instant messenger- of videogespreksdiensten gebruikt u regelmatig?” de studie vroeg merken. “Facebook Messenger” was de meest voorkomende reactie.

Statista6 is de bron voor deze informatie.

  1. In 2020 zijn de dagelijkse gesprekken tussen gebruikers en bedrijven met meer dan 40% toegenomen.

Voor veel Facebook-gebruikers biedt het platform een fantastische manier om te communiceren met de merken waar ze om geven. Gebruikers kunnen contact opnemen met bedrijven voor hulp en ondersteuning via Messenger, naast bedrijfspagina’s op het hoofdplatform van Facebook.

Volgens Facebook-statistieken wordt dit een populaire methode voor klanten om contact op te nemen met bedrijven. Het aantal dagelijkse discussies tussen bedrijven en gebruikers zal tegen 2020 naar verwachting met bijna 50% toenemen.

Facebook Messenger News2 is de bron van deze informatie.

  1. Op Messenger zijn er meer dan 300.000 bots.

De beschikbaarheid van chatbots is een van de belangrijkste kenmerken van Facebook Messenger die het zo aantrekkelijk maakt voor bedrijven. Bedrijven kunnen chatbots gebruiken om automatisch te reageren op vragen van klanten, veelgestelde vragen te beantwoorden en meer. Het is een eenvoudige en effectieve aanpak voor bedrijven om in contact te blijven met hun klanten via sociale media. Volgens het Venture Beat-verhaal zijn er meer dan 300.000 bedrijven die bots gebruiken op Facebook Messenger.

Venture Beat is de bron van deze informatie.

  1. Facebook-berichten hebben een open rate van 88 procent en een doorklikratio van 56 procent.

Facebook-berichten, volgens de post van marketinggoeroe Neil Patel, kunnen een zeer krachtige tool zijn voor het genereren van leads en voor verkoop. Volgens het artikel ontdekte een onderzoek dat berichten die door bedrijven op Facebook worden gepost, een open rate tot 88 procent kunnen hebben. Evenzo werden hoge klikfrequenties waargenomen in het onderzoek, met percentages tot wel 56 procent.

Deze resultaten zijn veel hoger dan de typische open- en klikfrequenties voor e-mails. De conclusie is duidelijk: focus op Messenger in plaats van e-mail als je wilt dat het publiek verbinding maakt met je berichten.

LinkedIn is de bron van deze informatie.

  1. Facebook Messenger-advertenties zijn tot 80% effectiever dan e-mails.

Veel bedrijven vertrouwen op e-mail om met klanten te communiceren en leads te genereren, maar in het tijdperk van sociale media zeggen sommige experts dat dit niet langer de meest effectieve manier is om dit te doen.

Volgens een artikel gepubliceerd door Search Engine World is aangetoond dat Facebook Messenger-advertenties tot 80% effectiever zijn dan advertenties die via e-mail worden verzonden.

Search Engine Journal is de bron voor deze informatie.

Statistieken over de ontwikkeling en tendensen van Facebook Messenger

Facebook Messenger is een populair platform dat zich voortdurend ontwikkelt en uitbreidt. Hier zijn enkele Facebook Messenger-gegevens die u kunnen helpen de groei van de app en de huidige ontwikkelingen beter te begrijpen.

  1. Op Facebook Messenger is het aantal spraakberichten met 20% toegenomen.

Gebruikers kunnen berichten op verschillende manieren delen, van tekst tot videogesprekken en meer.

Audioberichten zijn de afgelopen maanden een van de meest populaire geweest. Volgens Facebook is er een groei van 20 procent in het gebruik van audioberichten op het netwerk.

Als gevolg hiervan heeft Facebook nieuwe mogelijkheden toegevoegd om spraakberichten gemakkelijker te maken. Met de nieuwe tap-to-record-functie hoef je de microfoon niet langer ingedrukt te houden om audio op te nemen.

Facebook News3 is de bron.

  1. Op Facebook Messenger is het aantal spraakberichten met 20% toegenomen.

Gebruikers kunnen berichten op verschillende manieren delen, van tekst tot videogesprekken en meer.

Audioberichten zijn de afgelopen maanden een van de meest populaire geweest. Volgens Facebook is er een groei van 20 procent in het gebruik van audioberichten op het netwerk.

Als gevolg hiervan heeft Facebook nieuwe mogelijkheden toegevoegd om spraakberichten gemakkelijker te maken. Met de nieuwe tap-to-record-functie hoef je de microfoon niet langer ingedrukt te houden om audio op te nemen.

Facebook News3 is de bron.

  1. In verschillende landen is het videobellen op Messenger en WhatsApp vorig jaar meer dan verdubbeld.

Als gevolg van de pandemie werden over de hele wereld lokale lockdowns opgelegd, waardoor familie en vrienden elkaar niet persoonlijk konden ontmoeten. Als gevolg hiervan waren mensen genoodzaakt nieuwe middelen te vinden om met elkaar te communiceren en voor velen werd videobellen de norm.

Als gevolg hiervan zal in 2020 het gebruik van videobel-apps zoals Messenger meer dan verdubbeld zijn. Facebook heeft zelfs het Facebook Portal-apparaat gemaakt, dat is ontworpen om het verbinden via video op Messenger voor personen van alle leeftijden gemakkelijker te maken.

Facebook News5 is de bron van deze informatie.

  1. Elke dag gebruiken meer dan 700 miljoen accounts Messenger en WhatsApp om te videobellen.

Sinds de dagen van instant messengers zoals BBM of MSN, hebben berichtentoepassingen een lange weg afgelegd en veel mensen gebruiken ze nu om te videobellen in plaats van hun vrienden en familie te sms’en.

Volgens Facebook gebruiken ongeveer 700 miljoen accounts dagelijks videobellen, wat het bedrijf ertoe aanzet nieuwe mogelijkheden voor videobellen te ontwikkelen.

Als gevolg hiervan heeft Facebook onlangs de functie Messenger Rooms gelanceerd.

Facebook News5 is de bron van het verhaal.

  1. De meeste Messenger-groepsvideogesprekken aller tijden werden gedaan op oudejaarsavond 2020.

Veel bedrijven hadden een moeilijk jaar in 2020, maar apps en platforms voor sociale media, zoals Facebook Messenger, hadden een fantastisch jaar. Op oudejaarsavond 2020 ontving de app meer groepsgesprekken dan ooit tevoren, met vrienden en familie die graag digitaal verbinding wilden maken omdat velen geen feesten of bijeenkomsten konden bijwonen.

Het was de drukste dag van de app ooit in de Verenigde Staten voor groepsgesprekken van drie of meer mensen. Op oudejaarsavond 2020 werden meer dan twee keer zoveel groepsvideochats gemaakt als op een normale dag.

Bron: Facebook-nieuws6

  1. GIF’s worden meer dan 18 miljard keer per jaar via Messenger verzonden.

GIF’s, voor het geval je het nog niet wist, zijn geanimeerde afbeeldingen of videoclips die eenvoudig in een berichtindeling kunnen worden overgedragen.

Veel mensen gebruiken Messenger om te sms’en en contact op te nemen met hun vrienden, en ze gebruiken de applicatie ook om multimediacomponenten zoals GIFS, emoticons en afbeeldingen te delen. Elk jaar worden er naast GIF’s ongeveer 500 miljard emoji’s op het platform gebruikt.

Inc.com is de bron voor deze informatie.

27. Gebruikers verloren ongeveer $ 124 miljoen als gevolg van Messenger-zwendel in 2020

In 2020, met zoveel mensen die tijd binnenshuis en online doorbrengen, wordt verwacht dat cyberbeveiligingsgevaren en oplichting omhoogschieten. Helaas kon Facebook Message de toename van cybercriminaliteit niet voorkomen, en als gevolg van de uitbraak werden veel messenger-gebruikers opgelicht.

Volgens een AARP-artikel kosten oplichters die aan Messenger werken slachtoffers in totaal meer dan $ 100 miljoen. Identiteitsdiefstal en hackers die de controle over andermans accounts overnemen, liggen aan de basis van de meeste van deze oplichting. Hoewel dit soort fraude naar verwachting in 2020 zal toenemen, moet Facebook ernaar streven zijn gebruikers te helpen zich meer bewust te worden van en zichzelf te beschermen tegen cyberrisico’s op het netwerk.

We hopen dat je dit bericht nuttig vond en een weloverwogen beslissing hebt genomen voordat je het gebruikt. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze Facebook nederland.

No comments:

Post a Comment

Hoe Google-fout 500 op te lossen

 Google is een onmisbaar hulpmiddel voor zowel persoonlijk als professioneel gebruik. Van zoekopdrachten en e-mail tot cloudopslag en andere...